Dag 126 - Reisverslag uit Tegucigalpa, Honduras van Guido Max Bos - WaarBenJij.nu Dag 126 - Reisverslag uit Tegucigalpa, Honduras van Guido Max Bos - WaarBenJij.nu

Dag 126

Door: guido

Blijf op de hoogte en volg Guido Max

06 Januari 2012 | Honduras, Tegucigalpa

Ola Chica a Chico,,

Ik heb een taart en een kratje bier voor mijn verjaardag gekregen, het kratje bier is nog niet op hij staat in de koelkast.. en tijdens lunch nemen we 1 biertje en kijken de kapitein en ik '' a touch of frost''
dat is een britse politie serie ding.. wel grappig hoor hihi en hebben seizoen 5 al af en seizoen 6 met de 2 aflevering bezig van de 4 hihi als ik
thuis ben kijk ik 1 tot er met 5 denk ik wel leuk..

Doordat we later door het Panama kanaal konden ben ik later thuis, en wanneer ik terug kom hangt allemaal af van veracruze hoesnel dat gaat enz

ik heb van de eerste keer panama een filmpje en de tweede keer foto's.. ik heb trouwens heel veel mogen sturen... maar aanloop balboa was togh wel apart hoor.. ik heb toen ook gestuurd.. kwam
de loods aanboord.. wat een kwal was dat zeg... nouja ik sturen en de
loods steeds half ahead. slow ahead, dead slow ahead, minimum pitch, half
ahead.. continue tijdens de haven aanloop.. nouja dat voorbij komen we op
een halve myl van de ligplaats aan.. dus de loods zeg koppel de sleepboot
maar aan.. dus kapitein vraag is dat nodig.. loods nee niet nodig maar ik
vind dat ik hem moet gebruiken.. dus voor de kapitein/schip kost dat
ongeveer 3 duizend euro.. de laatste halve myl heel irritant sturen met
die sleepboot erbij.. die steeds zachter vaarder dus het achterschip naar stuurboord trok en de neus overdwars de aanloop over.. halve myl gelukkig voorbij.. aanleggen.. nou dat ging dramatisch.. de loods werd boos. omdat de kapitein zijn orders niet wou op volgen.. sloeg nergens op.. de loods
kent het gebied en vaarwater, en de kapitein kent het schip.. en de kade
lag aan stuurboord zijde.. en wij hebben een verstelbare rechte schroef..
en bij het achteruitslaan vand e schroef reageert hij asl een vaste linkse schroef dat houd in dat achterschip naar stuurboord gaat,... en voorschip ligt naar bakboord.. maar dat is op te heffen met de boeg schroef... nee de loods zet de achter kant direct tegen de kade aan met de sleepboot.. en daarna en en terug heen en terug.. nouja dramatisch.. na een half uur eindelijk aangelegd.. loods van boord af gegaan.. in de haven heb ik de provision store gedaan.. wat we aan boord hebben enzo... niet echt
belangrijk.. hihi

het panama kanaal door.. heb ik tijdens aanloop sluizen ook mogen sturen.. in de sluizen deed de kapitein zelf.. en uit de sluizen heb ik het smalste stuk van het kanaal gestuurd.. tot aan waar ik de vorige keer moest stoppen.. heel de avond op de brug geweest.. was best wel gezellig.. en de andere sluizen ook gehad.. daarna weer sturen tot 2 myl op zee.. maar het sturen ging best wel goed.. en de volgende keer tijdens haven aanloop en Houston moeten we de rivier op dus dan stuur ik weer.. hihi normaal gesprokken op tijdens haven aanloop ben ik verantwoordelijk op het
achterdek.. met aanmeren en ontmeren.. en dat liep altijd goed.. hihi en
nu hoef ik dat niet meer te doen en sta ik op de brug.. en de laatste 2
keer ging het te traag.. enzo dus ik dee het nog niet zo slecfht op het
achterdek hoor haha..

oja het verslag van meren heb ik af en ben nu bezig met veiligheid.. de
inhoud neem ik met een te ruim begrip dus moet het inkorten en standaard
houden en dan is die zekers voor veracruze af daar komen we zaterdag nacht aan rond 4 uur ongeveer..

nog een aantal uurtjes en we varen in de golf van mexico.. op de
caribische zee best wel veel deining nu 2.5 meter en windkracht 6.. maar
nu liggen we bijna weer recht en afentoe een uithaal van 10 graden sb/bb
en dat is het wel weer... ik denk dat ik als ik thuis ben nog wel even na
schommelen hoor hih..

nouja ik gaat nu tukkie doen en morgen vroeg weer aan verslag werken.. het
moet af.. dus heb lekker wat te doen..

groetjess

  • 06 Januari 2012 - 20:30

    Marco Joland En Dewi:

    heeeeeeee guido
    ja sorry dat ik een tijd niks van me heb laten horen maar zat tot over mijn oren in de luiers en melk hahaha slokt alle tijd op
    maar eerst nog een gelukkig nieuw jaar en nog gefeliciteerd met je verjaardag trouwens
    als ik al je verhalen lees is het best wel spannend geweest en leerzaam maar ook wel een beetje lekker luieren en eten ?lees bijna in al je berichten iets over eten hihihi
    nog even en dan zit het erop ?
    hou vol en we zien je wel
    groetjes van
    marco jolanda en dewi
    die trouwens lekker groeit hoor

  • 07 Januari 2012 - 11:40

    Guido:

    Hee marco joland en dewi

    Hihi leuk om te horen.. en maakt niet uit hoor hihi lekker druk met de
    luiers en melk haha.. ik hoop meer melk dan luiers.. hihi
    en nog de beste wensen natuurlijk voor 2012 en een gezond jaar!!
    hihi het luieren komt meestal na het werken.. ik heb aardig wat dagen dat
    ik meer dan 24 uur waker ben omdat we moeten vertrekken.. en dan scheelt
    elk uur.. ik mag daarin tegen veel doen heb heb veel veantwoording erbij
    gekregen.. in het begin veel met matrozen gewerkt.. en nu alleen maar met
    de officieren.. voornamelijk met de kapitein. en havenaanloop ben ik
    tegenwoordig de roerganger.. ik bestuur het schip tot op de plaats van het
    aanmeren.. of door het panama kanaal heen. en eerst had ik de controle op
    het achterdek over de matrozen.. dus dat is opzich ook wel wat.. geen
    klachten erover gehad ofzo..

    en het eten is steeds iets wat verandert in mijn ogen.. de rest is al
    eigen gemaakt.. behalve het eten hoor hihi.. ik gaat nu boekje in de zon
    verder lezen het is trouwens 28 graden en windstil heerlijk!!

    groetjess

    Guido

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Honduras, Tegucigalpa

Mijn eerste stage op een vrachtboot

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2012

Dag 129

06 Januari 2012

Dag 126

30 December 2011

Dag 119

25 December 2011

dag 114

22 December 2011

Dag 111
Guido Max

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 21549

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2011 - 24 Januari 2012

Mijn eerste stage op een vrachtboot

Landen bezocht: